ΓΣΓ 288: ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΙΙ (6 ECTS)
Γυναίκες στην υπηρεσία τουυπερρεαλισμού/ γυναίκες υπερρεαλίστριες
«Η γυναίκα μου με γλώσσα κούκλας που ανοιγοκλείνει τα μάτια της…»
Α.Breton, Ελεύθερη Ένωση [1931]
«Θέλεις την κοιλιά μου για να τρέφεσαι | θέλεις τα μαλλιά μου για να χορταίνεις […] θέλεις […] πεθαίνοντας να μουρμουρίζω παιδιάστικα λόγια»
Joyce Mansour, Κραυγές [1953]
Ο ευρωπαϊκός υπερρεαλισμός φέρεται να απελευθέρωσε το σεξουαλικό φαντασιακό και να αγωνίστηκε για την επιβολή της επιθυμίας στην πραγματικότητα. Ποια όμως εικόνα γιατην γυναίκα προβάλλει η υπερρεαλιστική ποίηση; Γυναίκα-παιδί, γυναίκα-έμπνευση ή μήτρα, γυναίκα-κίνδυνος και γυναίκα-μέσο (medium) επικοινωνίας και καταγραφής του ασυνείδητου: πόσο οι ρόλοι αυτοί διαφοροποιούν την εικόνα της γυναίκας από την προγενέστερη λογοτεχνική παράδοση και προς ποια κατεύθυνση; Με οδηγό αφενός τη φεμινιστική κριτική που ασκήθηκε στην ανδρική υπερρεαλιστική ποίηση (Xavière Gaultier, Witney Chadwick, Katharine Conley) αλλά και ποιητικά σώματα Γάλλων και Ελλήνων υπερρεαλιστών και υπερρεαλιστριών (Α.Breton, Α. Εμπειρίκου, Ν. Εγγονόπουλου, Joyce Mansour, Gisèle Prassinos, Μάτση Χατζηλαζάρου) θα δοκιμάσουμε τις αντοχές της υπερρεαλιστικής επαγγελίας για επανάσταση στη ζωή και στον έρωτα.
Δελτίο μαθήματος (ΜΟΔΙΠ) elearning