ΓΣΓ 643: ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΔΙΑΚΕΙΜΕΝΙΚΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΙΙ (15 ECTS)

ΠΜΣ Γενικής & Συγκριτικής Γραμματολογίας
Εαρινό εξάμηνο

Διδάσκοντες
Ναούμ Ιωάννα
Βασιλειάδη Μάρθα

Η παθολογία της ανάγνωσης

Σύμφωνα με τις νεότερες θεωρίες, ο τρόπος με τον οποίον ο καθένας αντιλαμβάνεται ή οργανώνει την αναγνωστική του ταυτότητα, διαμορφώνει μια μορφή ατομικής πειθαρχίας και τελικά μια στάση ζωής. Μελετώντας κλασικά κείμενα της ευρωπαϊκής παράδοσης αρχής γενομένης από τον βιβλιόφιλο Δον Κιχώτη και την Έμμα Μποβαρύ αλλά και από νωρίτερα τις Γελοίες Κομψευόμενες του Μολιέρου ή την Νέας Ελοΐζα του Ρουσσώ, στόχος του μαθήματος θα είναι να φωτιστούν αντικριστά και σε ευρεία κλίμακα, νεοελληνικά κείμενα που έχουν στο κέντρο τους την αναμέτρηση με τα βιβλία και τη δόμηση ταυτότητας μέσα από την ανάγνωση. Στη νεοελληνική λογοτεχνία, χαρακτήρες όπως η Μαρίνα Ρεΐζη της Μεγάλης Χίμαιρας του M. Καραγάτση ή η αφηγήτρια των Ψάθινων Καπέλων της Μαργαρίτας ακόμη όμως και χαρακτήρες στις Ακυβέρνητες Πολιτείες του Τσίρκα, εξελίσσονται μέσα από τη βιβλιακή διαδικασία αναγνώρισης του εαυτού. Εξετάζοντας επίσης περικειμενικά στοιχεία από την αλληλογραφία συγγραφέων μελετάται πώς η ανάγνωση μπορεί να δράσει ευεργετικά ή όχι μετατρέποντας ένα συναίσθημα σε σωματικό σύμπτωμα.

Δελτίο μαθήματος (ΜΟΔΙΠ)
elearning