ΝΕΦ 263: ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΚΑΙ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΙΛΟΛΟΓΙΑΣ II (ΣΕΜΙΝΑΡΙΟ) (6 ECTS)

Προπτυχιακό
Εαρινό εξάμηνο
Ειδίκευση Μεσαιωνικών και Νέων Ελληνικών Σπουδών

Διδάσκοντες
Καπλάνης Τάσος Α.

Επιμέλεια, διόρθωση και έκδοση κειμένων

Το σεμινάριο Επιμέλειας, Διόρθωσης και Έκδοσης κειμένων διαρθρώνεται στους εξής θεματικούς άξονες: α) γλώσσα και γλωσσολογία, β) επιμέλεια και διόρθωση κειμένων και γ) εκδοτικές πρακτικές. Ξεκινάει με μια εισαγωγή σε βασικές γλωσσολογικές έννοιες και μια ανασκόπηση της ιστορίας της ελληνικής γλώσσας, με έμφαση στα νέα ελληνικά, ξεδιαλύνει μύθους που αφορούν την ίδια τη γλώσσα, αλλά και τη σχέση της με τη γραφή και την ορθογραφία, δίνοντας τη δυνατότητα στο ακροατήριο να ασκηθεί σε γλωσσικές ασκήσεις και να ξεκαθαρίσει τις έννοιες του «σωστού» και του «λάθους». Στο ιστορικό του μέρος περιλαμβάνει σημαντικές πληροφορίες για την ιστορία του βιβλίου (χειρόγραφου, έντυπου, ηλεκτρονικού), χωρίς να παραγνωρίζει και την ιστορία των υλικών (λ.χ. σύντομη ιστορία του χαρτιού), στο θεωρητικό του μέρος περιλαμβάνει στοιχεία χρήσιμα γενικά για τις σπουδές και πέρα από αυτές, δίνει δηλαδή τη δυνατότητα να καταλάβει κάποια/ος/ο πώς γράφονται τα βιβλία και οι επιστημονικές εργασίες, πού μπορούμε να αναζητούμε βιβλιογραφία και υλικό, πώς κρίνουμε την αξιοπιστία μιας έντυπης ή ηλεκτρονικής πηγής, πώς ξεχωρίζουμε μια έγκυρη από μια ακαδημαϊκή πηγή, κοκ. Στο πρακτικό του μέρος αποσκοπεί στην εξοικείωση και την άσκηση τόσο στην έντυπη όσο και στην ηλεκτρονική επιμέλεια και διόρθωση κειμένων και εκδόσεων, παρέχει τη δυνατότητα γνωριμίας με πολύ ψηφιακό και πολυμεσικό υλικό (βάσεις δεδομένων, εφαρμογές/ προγράμματα για υπολογιστές, αλλά και για κινητά), δείχνει πώς και τι «διορθώνουμε», ανάλογα με τον τύπο επιμέλειας που αναλαμβάνουμε, κοκ. Τέλος, η εργασία που θα αναλάβουν οι/τα φοιτήτριες/ητές/ητά δίνει έμφαση στην εκδοτική και περιλαμβάνει έκδοση ενός σύντομου λογοτεχνικού κειμένου (ή αποσπάσματος) με βάση τις εκδοτικές αρχές και τους τύπους εκδόσεων που συζητιούνται στο σεμινάριο.

Δελτίο μαθήματος (ΜΟΔΙΠ)
elearning