Το ΠΜΣ Γενικής & Συγκριτικής Γραμματολογίας σκοπεύει στην εξειδίκευση στο γνωστικό αντικείμενο της ΓΣΓ, δηλαδή στη μελέτη της λογοτεχνίας από σκοπιά που υπερβαίνει τα εθνικά, γλωσσικά, πολιτισμικά ή άλλα όρια, και ειδικότερα στη συγκριτική μελέτη της ιστορίας της λογοτεχνίας, της θεωρίας της λογοτεχνίας και στη συγκριτική ερμηνεία και κριτική των λογοτεχνικών κειμένων. Οι φοιτητές/τριες του ΠΜΣ α) εμβαθύνουν στην ερευνητική μεθοδολογία του αντικειμένου, στην ακαδημαϊκή και κριτική γραφή β) στην ερμηνευτική της λογοτεχνίας και στη θεωρία της πρόσληψης γ) στην ιστορική και θεωρητική διερεύνηση της λειτουργίας της λογοτεχνίας και της ένταξής της στο ευρύτερο γραμματολογικό περιβάλλον, ανοίγοντας το πεδίο της σύγκρισης σε περισσότερες, κατά το δυνατόν, εποχές και γλώσσες. Επιπλέον, καθώς τα τελευταία χρόνια, η ΓΣΓ συνδέεται άρρηκτα όχι μόνο με την έννοια της διαπολιτισμικότητας, αλλά και με αυτήν της διαμεσικότητας (inter-mediality και trans-mediality), η σύγκριση στην οποία ασκούνται οι φοιτητές/τριες δεν περιορίζεται στο παραδοσιακό πλαίσιο της λογοτεχνίας, αλλά εκτείνεται πέρα από αυτήν, συμπεριλαμβάνοντας και άλλες τέχνες. Παράλληλα, ο επιστημονικός διάλογος με άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως η ιστορία, οι κοινωνικές και πολιτικές επιστήμες, η φιλοσοφία, η οικολογία, η ανθρωπολογία, κ.ά., διευρύνουν ολοένα και περισσότερο τον ορίζοντα των συγκριτολογικών σπουδών για τους νέους σπουδαστές/τριες στο πλαίσιο του ΠΜΣ. Τέλος, το ΠΜΣ επιμένει διδακτικά και ερευνητικά τόσο στην θεωρία της λογοτεχνίας όσο και στην κριτική θεωρία που αποτελούν βασικά εργαλεία του συγκριτολόγου. Η σύγκριση είναι, εξ ορισμού, το modus operandi της ΓΣΓ. Οι συγκρίσεις στις οποίες ενθαρρύνονται οι φοιτητές/τριες να προβούν μπορεί να είναι διαπολιτισμικές ή και διαγλωσσικές, να αφορούν δηλαδή διαφορετικά πολιτισμικά και γλωσσικά συστήματα, ή μπορεί να εστιάζουν στη συνάντηση διαφορετικών τεχνών και γνωστικών αντικειμένων/επιστημών ή και τα δύο. Για αυτόν τον λόγο, οι έννοιες της «διεπιστημονικότητας» και της «διαμεσικότητας» βρίσκονται σήμερα στο επίκεντρο του Προγράμματος Σπουδών.
Μαθήματα 2024-2025
Χειμερινό εξάμηνο
Εαρινό εξάμηνο
Διδακτικό προσωπικό 2024-2025